به زعم بسیاری، قیمت سرکوب شده و دستوری بنزین از جمله مهمترین دلایل برای افزایش بی رویه مصرف سوخت در کشور است. نظرات محمد بیات، نماینده خمینی در مجلس را در ادامه در خصوص مزیتهای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر و لزوم اجرای آن میخوانید.
محمد بیات عضو مجلس دوازدهم در گفت و گو با قدس ضمن اشاره به این موضوع که اختصاص دادن سهمیه بنزین به نفر و کدملی به عدالت نزدیک است و نسبت به عرضه بنزین به ازای هر خودرو برایمان مزیت بیشتری دارد، تصریح کرد: کسانی که دو الی سه خودرو دارند، چند برابر کسانی که هیچ خودرویی ندارند، از یارانه بنزین بهره میبرند. بنزین با قیمت بالای 30 هزار تومان وارد و با هزینه بالای 18 هزار تومان تولید میشود، این ماده با قیمت بسیار پایین به دست مصرفکننده نهایی میرسد.
وی ادامه داد: یک حساب سرانگشتی نشان میدهد که دولت در حال پرداخت یارانه بالایی در حوزه بنزین است. باید در زمینه توزیع عادلانه یارانه بنزین چاره اندیشی داشته باشیم و به سمتی برویم که یارانه به عدالت بین همگان تقسیم شود.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اعطای بی حساب و کتاب یارانه مشکلات زیادی برای کشور به وجود میآورد. اگر قرار است یارانه ای در حوزه بنزین پرداخت شود، باید در یک سازوکار مناسب این کار صورت بگیرد. مبالغی که باید در زمینه بهداشت، آموزش، حمل و نقل و... هزینه شود، به صورت نادرستی در قالب یارانه بنزین عرضه می شود. چاره اندیشی برای توزیع عادلانه بنزین باید در دستور کار باشد.
بیات گفت: اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر علاوه بر حل معضل ناترازی با کاهش مصارف غیربهینه بنزین و همچنین کاهش قاچاق به عادلانه سازی توزیع یارانه در بخش بنزین نیز کمک خواهد کرد و از همه مهمتر اینکه افراد نسبت به وضعیت مصرف خود حس پیدا خواهند کرد و این در کنترل و کاهش مصرف بسیار اثرگذار است. دولت باید در این زمینه با بررسی کارشناسی دقیق نسبت به اجرای بنزین به نفر اقدام کند.
وی ادامه داد: طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر مناسب به نظر می رسد. باید بتوانیم این طرح را در اجرا به درستی پیش ببریم.
بیات گفت: اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر قطعاً در کنترل مصرف تأثیر دارد. البته کسانی که تمکن مالی بالایی دارند و چندین خودرو دارند، با قیمت آزاد هم به مصرف بنزین ادامه می دهند. اما مزیتش این است که دیگر از یارانه استفاده نمیکنند.
وی ادامه داد: برای اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر نیازمند آماده سازی افکار عمومی هستیم. نیاز است یک اقدام ملی در زمینه اطلاع رسانی به مردم درباره این که قرار است چه طرحی با چه چارچوبی اجرا شود، داشته باشیم.
این نماینده مجلس در خصوص نظر برخی کارشناسان مبنی بر این که حداقل باید 30 لیتر بنزین به عنوان سهمیه برای هر فرد در ماه در نظر گرفته شود، تصریح کرد: به نظر بنده، این رقم کفاف نیاز یک خانواده را نمیدهد و حتی باید رقمی بالاتر از این به عنوان سهمیه ماهانه افراد در نظر گرفته شود.
گفتنی است، بنزین یکی از کالاهایی است که دولت در کشورمان یارانه بالایی به آن اختصاص میدهد. به زعم بسیاری، نحوه توزیع یارانه بنزین در کشور عادلانه نیست و باید به تغییر رویکردها در این زمینه بپردازیم. در همین ارتباط، مرکز پژوهشهای مجلس طرحی را با عنوان اختصاص سهمیه بنزین به نفر یا کدملی افراد به جای اختصاص این سهمیه به خودروها مطرح کرده است.
در چارچوب طرحی که مرکز پژوهشها پیشنهاد کرده است، به جای این که به هر خودرو کارت سوخت اعطا شود، هر فرد میزان مشخصی سهمیه بنزین یارانهای در ماه خواهد داشت. در این صورت، افراد باید خودشان به مدیریت و کنترل مصرف بنزین بپردازند.
به زعم کارشناسان، باید به میزانی سهمیه بنزین یارانهای به ازای هر نفر در ماه اختصاص پیدا کند که کفاف نیاز خانوارها را بدهد. از نظر بسیاری، این عدد نباید کمتر از 30 لیتر باشد.
با توجه به شرایط فعلی که در حوزه بنزین شاهد هستیم، مبنی بر این که هر چقدر به میزان واردات و تولید اضافه میکنیم، مصرف نیز افزایش پیدا میکند، نیاز است دولت زیرساختهای لازم را برای اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر مهیا کند. در این راستا، انجام کار کارشناسی دقیق برای انجام طرح الزامی است.
نظر شما